Artykuły sponsorowane to subtelna forma reklamy w serwisie lub medium, polegająca na publikowaniu profesjonalnych artykułów z wartościową dla czytelnika treścią. Subtelna różnica, która odróżnia go od tradycyjnych artykułów, polega na umieszczeniu grafik, logo lub linków promujących określony produkt lub usługę.
Co to jest artykuł sponsorowany?
Artykuły sponsorowane to forma reklamy na stronie internetowej lub medium. Jest to profesjonalny tekst informacyjny, który zawiera treści wartościowe dla odbiorcy. W artykułach sponsorowanych materiał reklamowy jest bardzo subtelny, często w postaci grafiki, logo marki czy linków promujących konkretny produkt lub usługę. Celem takich artykułów jest zwrócenie uwagi i zainteresowania tematem, a także zachęcenie do działania (tzw. wezwanie do działania). Treść tekstu powinna wspominać o reklamowanym produkcie lub usłudze, ale w taki sposób, aby odbiorcy nie byli mocno namawiani do zakupu. Element reklamowy w artykule sponsorowanym jest częścią całości — opowieści, którą czytelnicy chcą przeczytać.
Co to artykuł sponsorowany i jaką ma formę?
Podobnie jak inne treści, artykuły sponsorowane mogą przybierać różne formy. Zazwyczaj są dostosowane do medium, w którym się pojawiają. Jednym z najpopularniejszych typów artykułów sponsorowanych jest artykuł w formie listy. Mogą wymienić X sposobów rozwiązania problemu, żartobliwie pokazać, jak oczekiwania mają się do rzeczywistości lub pokazać najlepszą lub najgorszą rzecz w kategorii. Czekaj, bla, bla… Listy charakteryzują się tym, że cieszą się dużą popularnością tam, gdzie treść jest szybko konsumowana. Czytelnicy The New York Times z pewnością nie zwrócą uwagi na tak lekkie artykuły, ale czytelnicy BuzzFeed będą pragnąć prostych, przystępnych treści. Innym rodzajem artykułów sponsorowanych są artykuły długie. Tworzenie takich treści jest czasochłonne i zasobożerne. Dlatego są inwestycją. W połączeniu z wysokim autorytetem domen, na których publikują, mają na celu wyciągnięcie dużego ruchu z wyszukiwarek i przekierowanie go na stronę autora. Artykuły sponsorowane mogą również przybrać formę filmów. Wideo to jedna z najpopularniejszych form treści. Film jest łatwy do odczytania i przyjemny do przekazania.
Jak napisać artykuł sponsorowany?
Zanim zaczniesz tworzyć artykuł sponsorowany, musisz pomyśleć o jego treści. Wbrew pozorom wybór tematu nie należy do najłatwiejszych zadań. Jest wiele czynników, które działają najlepiej. Aktualne trendy, technologia, comiesięczne wyszukiwania danej frazy, branża – każdy z tych elementów jest bardzo ważny przy wyborze tematu. Oczywiście nie należy zapominać o kliencie. Artykuły sponsorowane mają promować wydarzenie lub produkt zleceniodawcy. Warto więc zapoznać się z profilem firmy, przeprowadzić bardzo dokładny research i dowiedzieć się, do kogo należy go wysłać. Dopasowanie artykułów do potencjalnych odbiorców to zawsze klucz do sukcesu. Artykuły sponsorowane powinny zaczynać się od tzw. trailera. To tylko kilka linijek tekstu, które przykuwają uwagę czytelnika. Wiele osób błędnie rozumie to jako podsumowanie treści artykułu. Nie ma nic gorszego niż to. Fragment musi być angażujący merytorycznie, dostosowany do grupy docelowej i zadawać pytania, na które czytelnicy znajdą odpowiedź w dalszej części tekstu. To fajna sztuczka, aby przekazać, o czym jest artykuł, bez ujawniania wszystkiego.
Artykuły sponsorowane – cennik
Określone tematy i rodzaje treści pozwolą na jasno określone stawki za artykuły sponsorowane. Cena zależy między innymi od złożoności treści i ilości czasu, jaki copywriter musi poświęcić na napisanie dobrego artykułu. Cenniki mają szeroki zakres i zależą od tematu, branży, dostępności materiałów źródłowych lub szczegółowych wytycznych. Bardzo ważna jest również konieczność polegania na zasobach obcojęzycznych, konsultacji z ekspertami branżowymi, przygotowania lub zaproponowania materiałów graficznych do umieszczenia w artykułach sponsorowanych. Cennik uzależniony jest również od długości tekstu.
Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Copywriter zazwyczaj używa 1000 znaków ze spacjami lub całego tekstu dla określonej liczby znaków. Ceny prostych treści zaczynają się od 30 zł netto – to średnia cena rynkowa. Z drugiej strony za 1000 znaków ze spacjami bardziej złożony artykuł fachowy może kosztować setki złotych. Z tego powodu stawki ustalane są indywidualnie przez agencje content marketingowe lub twórców treści na podstawie szczegółowych profili.