Co to jest panewka?

panewka

Silnik samochodowy jest niezwykle skomplikowanym mechanizmem, który składa się z wielu podzespołów. Komfortowa i bezpieczna jazda autem wiąże się z odpowiednim działaniem wszelkich elementów jednostki napędowej. Usterka nawet jednego mechanizmu może doprowadzić do kolejnych problemów. W tym wypadku duże znaczenie ma panewka w silniku.

Przyjrzyjmy się temu, co to jest panewka i jak dzielimy ten element. Co to jest panewka w silniku? O czym warto pamiętać? Jakie kwestie względem niej są istotne?

Panewka – co to jest?

Co to jest panewka? To element łożyskujący w silniku. Dzięki niemu wał znajdujący się w silniku może swobodnie się obracać, nie zużywając jednocześnie elementów z nim sąsiadujących. Najprościej mówiąc, są to dwa kawałki blachy w kształcie półksiężyca. Po nich obraca się wał – również za pośrednictwem oleju, który jest dostarczany przez kanały olejowe.

Pamiętajmy o tym, że panewka ściśle przylega do elementu korbowodu. To tak zwana bieżnia, która po skręceniu obu fragmentów tworzy okrąg i powierzchnię łożyskującą. Ten komponent jest niezbędny w każdym silniku samochodowym, o czym wiedzą kierowcy, a na rynku znajdziemy szereg ciekawych rozwiązań w obrębie tego rozwiązania. Więcej interesujących informacji na temat panewki oraz konkretnych egzemplarzy widnieje na stronie https://nsmoto.pl/284-panewki-prowadzace-i-slizgowe.

Rodzaje panewek

Wiemy już, co to jest panewka w silniku. Teraz warto przyjrzeć się temu, jakie rodzaje wyróżniamy. W tym wypadku istnieją:

  • panewki główne – znajdują się między bokiem silnika i korbowym wałem. Spełniają podobne zadania do modeli korbowodowych; 
  • panewki korbowodowe – znajdują się w podstawie korbowodu. Służą przede wszystkim do łagodzenia tarcia, które powstaje podczas obracania się wału korbowego.

Jak zadbać o długą żywotność panewek? Musimy mieć na uwadze zachowanie właściwego poziomu oleju w silniku. W razie niedoboru lub braku pompa olejowa nie może wytworzyć odpowiedniego ciśnienia. To z kolei oznacza, że układ korbowo-tłokowy jest coraz bardziej eksploatowany, a panewki w efekcie ulegają zatarciu. Kierowca w takiej sytuacji słyszy charakterystyczne dźwięki w formie metalicznego stukania ze strony skrzyni korbowej. Ponadto na panewkach mogą pojawić się ubytki i wgłębienia.

Poza zapewnieniem odpowiedniego poziomu oleju znaczenie ma też jego jakość. Podczas doboru odpowiedniego produktu musimy mieć na względzie lepkość. Kierowca powinien również pamiętać o systematycznej wymianie oleju, co wpłynie na zniwelowanie ryzyka awarii.

Zużycie panewki – najważniejsze objawy

Panewki, podobnie jak inne części w aucie, stopniowo ulegają eksploatacji i zużyciu. Warto pamiętać o tym, aby wymieniać je w odpowiednim momencie. Zużyte komponenty mogą szybko doprowadzić do awarii silnika, czego z pewnością chcemy uniknąć. Jak rozpoznamy to, że panewka uległa nadmiernej eksploatacji? Najczęstszymi objawami zużycia są zazwyczaj:

  • niskie ciśnienie oleju;
  • problem podczas uruchamiania silnika – to znak dla kierowcy, że panewki wymagają bezwzględnej wymiany;
  • nadmierne kopcenie, zwłaszcza gdy wcześniej nie było tego problemu;
  • znacznie odczuwalny spadek mocy – auto w tym wypadku potrzebuje więcej czasu na rozpędzenie się, a my zauważamy, że pojazd ciężej pracuje;
  • metaliczne stukanie – bardzo łatwo je rozpoznamy, gdyż zużyte panewki wydają specyficzne dźwięki;
  • podwyższona temperatura oleju oraz płynu chłodniczego.

Powyższe objawy są jasną wskazówką do tego, że panewki uległy zużyciu. W takiej sytuacji konieczna jest ich wymiana, aby zapobiec dalszym problemom. Najlepsze rozwiązanie stanowi skorzystanie z pomocy mechanika. Znalezienie warsztatu samochodowego w dzisiejszych czasach nie jest trudne. Poszukajmy specjalisty, który posiada doświadczenie i wiedzę. Dzięki temu szybko pozbędziemy się usterki i na nowo będziemy cieszyć się wygodną, bezpieczną jazdą.

Jak widać, panewki są ważnym elementem każdego silnika w aucie. To element łożyskujący w jednostce napędowej, który po pewnym czasie może ulec zużyciu. Jednak sprawna wymiana zniweluje ryzyko poważnych awarii.